Zimska oprema ili zimske gume


Novi pravilnik ZOBS je uneo dosta zabune kada su u pitanju termini zimska oprema i zimske gume, zbog čega, kako se novembar približava, sve češće od posetilaca i kupaca dobijamo pitanja na ove teme. Zbog toga ćemo pokušati da ove termine razjasnimo kako biste u mesecima koji slede lakše donosili odluke o kupovini.
Najvažnije je prvo napraviti razliku između termina zimska oprema i termina zimske gume, jer se oni mogu po svom značenju mogu preklapati u određenoj meri, ali nemaju identično značenje.
Zimska oprema je termin iz člana 121. pravilnika ZOBS, po kome se pod zimskom opremomsmatraju sve gume koje imaju bar jednu od oznaka M+S, Winter, Snow, oznaku pahuljice (Severe Service Amblem) i sl. To znači da gume koje zbog oznaka koje nose zadovoljavaju pravilnik i spadaju u obaveznu zimsku opremu mogu, ali i ne moraju biti zimske gume.
S druge strane, sirovinski sastav gume i dezen gazećeg sloja su elementi koji odlučuju o tome da li je neka guma zimska ili letnja, tj. sam proizvođač prilikom proizvodnje određene gume u zavisnosti od izbora sirovina i konstrukcije gazećeg sloja proizvodi zimsku ili letnju gumu. Da bi se jasno razlikovale jedne od drugih zimske gume obavezno nose oznaku pahuljice uokvirene planinom sa tri vrha.
Zimska oprema je obavezna u periodu od 1. novembra do 1. aprila, dok van navedenog perioda ne postoji zakonska regulativa kad je izbor guma u pitanju. U tom smislu možete na svom automobilu ostaviti montirane zimske gume tokom cele godine, ali računajte na to da će se one brže habati naročito tokom vrućih letnjih dana, što će uticati na njihov vek trajanja i svojstva u vožnji u narednoj zimskoj sezoni.
Zato preporučujemo da pre odluke o kupovini guma razmislite o tome koje su vaše realne potrebe kada je vožnja tokom cele godine u pitanju, a više na tu temu pročitajte u članku Koje gume kupiti?


Члан 121. 

Зимска опрема моторних и прикључних возила осим возила врсте L, у смислу овог правилника, подразумева: 

1) пнеуматике за зимску употребу (нпр. M+S, Snow, Winter и др.) на свим точковима возила врста M1 и N1; 
2) ланце односно друге уређаје за повећање тракције; 
3) за возила врста M2, M3 и N обавезни део зимске опреме је и лопата осим возила која учествују у јавном градском превозу. 

Дубина газећег слоја на пнeуматицима за зимску употребу не сме бити мања од 4 mm. 

На возилима се не смеју постављати пнеуматици са клиновима. 

У периоду од 1. новембра до 1. априла возила морају бити опремљена зимском опремом. Ван наведеног периода возила могу бити опремљена зимском опремом. 

Ланци и други уређаји за повећање тракције морају обавезно да се поставе на точкове када је коловоз покривен снегом на одсеку пута који означен саобраћајним знаком „ланци за снег”. Ова опрема се може поставити на точкове и на одсеку пута који није означен овим знаком само када је коловоз прекривен снегом.








Oznaka pahuljice



Bezbednost automobila u uslovima vožnje po snegu i poledici je određena gumama. Prva i najbitnija osobinazimske gume jeste njen sirovinski sastav zbog čega ona zadržava svoju mekoću, elastičnost i moć prijanjanja na niskim temperaturama. Ne zaboravite da koliko god bezbednosnih sistema da ima vaš automobil, gume su te koje određuju kako će se vaše vozilo ponašati na snegu i poledici. Kako onda prepoznati prave zimske gume?
U svojoj potrazi za gumama verovatno ste naišli na oznaku pahuljice uokvirene planinom sa tri vrha. Ova oznaka (eng. Severe Service Amblem) upravo služi da prilikom kupovine guma na prvi pogled ustanovite da li je reč o pravim zimskim gumama ili ne.
Pahuljica je relativno nova oznaka, a u međunarodni sistem označavanja guma uvedena je 1999. godine, kao odgovor američkih Udruženja za testiranje i materijale (ASTM) i Udruženja proizvođača guma (RMA) na potrebe kupaca da u velikoj ponudi M+S guma lakše izaberu one koje su namenjene za vožnju u pravim zimskim uslovima. To znači da će vam gume sa oznakom pahuljice obezbediti drastično bolje vozne karakteristike i ponašanje na niskim temperaturama, po bljuzgavici i snegu, od guma koje nose samo M+S oznaku.
Novi pravilnik ZOBS ne predviđa pod zimskom opremom obaveznu upotrebu jedino guma sa oznakom pahuljice, već to mogu da budu i M+S gume. S druge strane, ukoliko tokom zime prelazite veći broj kilometara i vozite ne samo u gradskim uslovima, naša je preporuka da ipak izaberete prave zimske gume, sa oznakom pahuljice, jer je na duže staze to najbezbednije i najisplativije rešenje.



M+S oznaka

Oznaka koja unosi veliku pometnju među kupce guma, naročito kako se približava vreme stupanja na snagu novog pravilnika ZOBS, jeste M+S oznaka. Za početak da razjasnimo šta ona znači i koji standrad treba da ispunjava guma koja nosi ovu oznaku.
M+S oznaka (eng. Mud and Snow) je ustanovljena od strane američkog Udruženja proizvođača guma (RMA) i odnosi se isključivo na geometrijske karakteristike gazećeg sloja. M+S standard podrazumeva šaru sa kanalima na spoljašnjim stranama gazećeg sloja koji se pod uglom pružaju prema centru kod koje je 25% (i više) kontaktne površine otvoreno.
S druge strane, ne postoje standardi u voznim karakteristikama koje gume treba da zadovolje niti testovi prijanjanja koje gume treba da prođu da bi nosile M+S oznaku. Ovo zapravo znači da bilo koje gume čija šara ima navedene geometrijske karakteristike mogu biti M+S gume, bez obzira da li su one po svom sirovinskom sastavu i drugim osobinama gume za sve sezone,zimske gume ili letnje gume.
Ono što je bitno naglasiti jeste to da na ponašanje u vožnji i kontrolu nad vozilom, pre svega utiče sirovinski sastav gume, koji obezbeđuje odgovarajuću moć prijanjanja u različitim klimatskim uslovima tokom godine, a zatim i dizajn gazećeg sloja u koji spadaju količina, oblik i raspored kanala i lamela.



>>> Klik za pocetnu stranu <<<